درمان خانگی بی حسی دست و پا

<body bgcolor='White' style='font-family:sans-serif;font-size:۱۰pt;‎'></body>
نسخه مناسب چاپ

درمان خانگی برای بی حسی دست و پا

این یک مشکل بسیار شایع است. علل بسیاری، از جمله فشار ثابت بر روی دست و پا، قرار گرفتن در
معرض
 اشیاء سرد، فشار به عصب،آسیب عصبی، نوشیدن بیش از
حد الکل،
 سیگار کشیدن، خستگی، عدم فعالیت و کمبود تغذیه ای ویتامین B۱۲ و یا منیزیم وجود دارد. بی حسی در نقاط بدن مانند دست و پا می تواند به علت سندرم کارپال تونل، دیابت، میگرن، اسکلروز متعدد، و تیروئید باشد

معمولا، بی حسی که تنها چند دقیقه طول می کشد یک موضوع نگران کننده نیست، اما اگر برای مدت طولانی  باشد و یا تکرار شود باید نزد پزشک  بروید این می تواند نشانه ای از  بیماری باشد که نیاز به درمان داردبی
حسی
 دست و
پا
  بسیار ناراحت کننده. است خوشبختانه، شما می توانید مشکل  را به راحتی با داروهای خانگی ساده  درمان کنید.

در اینجا ۱۰ راه حل  خانگی برای  درمان بی حسی در دست ها و پاها  وجود دارد:

۱.
 کمپرس گرماولین
چیزی که
  باید
انجام دهید
  کمپرس گرم بر روی منطقه آسیب دیده است. این افزایش جریان خون به منطقه بی حس کمک خواهد کرد. علاوه بر این عضلات و عصب را شل میکند.یک لیف حمام  آب گرم به متطقه آسیب دیده بمدت ۵ تا ۷ دقیقه قرار دهید و تا زمان از بین رفتن بی
حسی تکرار کنید.همچنین می توانید یک
 دوش آب گرم بگیرید

 ۲. ماساژیکی دیگر از راه آسان برای مقابله با این مشکل ماساژ دست و پا   در زمان بی حسی است. این گردش خون را بهبود می بخشد، که به نوبه خود  بی حسی را افزایش می دهد. علاوه بر این، به تحریک اعصاب و عضلات کمک میکند، در نتیجه
بهبود میابد.
 قرار
دادن
  روغن زیتون گرم، روغن نارگیل یا روغن خردل در کف پا و در منطقه بی حس و بصورت حرکت
دایره ای بمدت ۵ دقیقه ماساژ دهید.۳.
 ورزش

ورزش می تواند گردش خون و اکسیژن را به تمام قسمت های بدن برساند، در نتیجه  از بی حسی و سوزن سوزن شدن در هر نقطه از بدن جلوگیری می شود،  علاوه بر این، ورزش منظم باعث بهبود  بی حسی شده و از بسیاری از مشکلات دیگر جلوگیری می کند.تمرینات ساده  دست و پا به مدت ۱۵ دقیقه در روز در صبح  همچنین، در  محل کار، ورزش دست ، مچ دست، دست و پا و کشش دادن آنها است

تمرینات
 هوازی به مدت ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته نیز بسیار کمک میکند.پیاده روی، دوچرخه سواری، یا شنا به طور منظم به بهبود گردش خون کمک میکند. قبل از ورزش ،کفش ورزش مناسب بپوشید

۴. زردچوبهزردچوبه حاوی یک ترکیب به نام کورکومین است که  به بهبود جریان خون در بدن کمک میکند. علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی آن بهکاهش درد و ناراحتی در منطقه آسیب دیده کمک میکند.۱ قاشق
چای خوری
 پودر زردچوبه به یک فنجان شیر بریزید در شعله کم حرارت دهید. کمی عسل اضافه کرده  یک بار در روز  بنوشید به بهبود گردش خون کمک میکند.

همچنین می توانید
 منطقه
آسیب دیده
  را
با
  زردچوبه و آب خمیری درست کرده منطقه آسیب دبده را برای چند دقیقه   ماساژ دهید.

اگر  گردش خون ضعیف است، می توانید  از مکمل های زردچوبه هر روز استفاده کنید. قبل از مصرف هر نوع مکمل با پرشک مشورت کنید. بی حسی در دست ها و پاها به معنی فقدان حس لمس است. سایر علائم می تواند سوزن سوزن شدن و یا سوزش، درد  و یا ضعف منطقه آسیب دیده باشد

۵. سولفات منیزیمیکی از رایج ترین داروهای خانگی برای کاهش بی حسی است  پای خود را در وان آب گرم با سولفات منیزیم خیس کنید.کریستالسولفات
منیزیم
 می
تواند
  به بالا بردن سطح منیزیم در بدن و بهبود گردش خون کمک کند. گردش خون کافی می تواند به کاهش بی حسی  کمک کند.مخلوط  ½ فنجان از سولفات منیزیم در وان کوچک پر از آب گرم  بریزید پای خود را در این محلول به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید.  یک هفته ایندرمان روزی چند بار تکرار کنید.توجه: کسانی که مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و یا مشکلات کلیوی باید از این درمان، اجتناب کنند.

۶. دارچین

دارچین حاوی مواد شیمیایی متعدد و مواد مغذی، از جمله منگنز و پتاسیم همراه با بسیاری از ویتامین های  B است. خواص تغذیه ای آن  به بهبودجریان خون در دستها و پاها کمک کر ده، و در نتیجه  به درمان بی حسی در دست ها و پاها کمک میکند. کارشناسان توصیه می کنند ۲ تا ۴ گرم از پودر دارچین در روز برای گردش خون خوب است.

۱
قاشق چای خوری
 پودر
دارچین
 در یک لیوان آب گرم  بریزیدآن را یک بار در روز بنوشید

یا
 ۱ قاشق
چای خوری
  از پودر دارچین و عسل  را ترکیب کر ده و هر روز صبح برای چند دقیقه بنوشید

 

۷.جینکوجینکو
بیلوبا،
 شاخ و برگ گیاهان محبوب مورد
استفاده در
 آیورودا، می
تواند
 گردش خون در سراسر بدن بهبود می بخشدبنابراین، این گیاهمی تواند به کاهش و
همچنین
 جلوگیری از مشکل بی حسی کمک کند.مکملهای ان در اشکال مختلف در بازار
وجود دارد
.دوز کلی ۴۰ میلی گرم، ۳ بار در روز است. با این حال، با دکتر خود قبل از مصرف جینکو مشورت  کنید چون ممکن است با بعضی داروها  استفاده نشود

۸. بالا بردن قسمت آسیب دیده

برای
کاهش
 بی حسی در دست ها و پاها به علت گردش خون ضعیف، بالا بردن آن قسمتها
بسیار کمک کننده است.
 بالا
بردن
 منطقه  برای چند دقیقه بهبهبود گردش خون کمک میکند. هنگامی که جریان خون به منطقه آسیب دیده  می رسد به حالت عادی برگشته و بی حسی از بین می رود

شما
می توانید
 دست و
پاهای
 خود را
بر روی
 چند بالش قرار داده و بالا نگه دارید

 ۹. خوردن غذاهای ویتامین Bبرای جلوگیری از بی حسی و احساس سوزن
سوزن شدن
 دست و پا غذاهای
پر
 از ویتامین B، به خصوص  و B۱۲بخورید. این ویتامین برای سالم نگه داشتن عصب و کمبود آنها می تواند بی
حسی
 در بخش
های خاصی
 از بدن مثل دستها، بازوها، انگشتان
دست وپا
شودغذاهای سرشار از ویتامین  و B۱۲ در رژیم غذایی خود بگنجانید که شامل غلات غنی شده، تخم مرغ، آوکادو، موز، گوشت، لوبیا،
ماهی،
 بلغور جو دوسر، شیر، پنیر،
ماست، آجیل، دانه و
 میوه
های خشک
 می باشد.

شما حتی می توانید یک
مکمل
 ویتامین B کمپلکس را دو بار در روز استفاده کنید. برای دوز صحیح و نوع مکمل، با
دکتر خود
 مشورت کنید.

۱۰. افزایش مصرف منیزیمکمبود منیزیم  در بدن یکی از علل بی حسی دست و پا است. منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای کار کردن درستسیستم عصبی و گردش خون بهتر در بدن است.

خوردن غذاهای غنی از منیزیم مانند سبزیجات سبز تیره، آجیل، دانه ها، بلغور جو دوسر، کره بادام زمینی، ماهی آب های سرد، سویا، آووکادو، موز،شکلات تیره و ماست کم چرب.

شما همچنین می توانید
 مکمل
های
 منیزیم  را، ۳۵۰ میلی گرم در روز مصرف کنید. با این حال، با پزشک درباره دوز صحیح مشورت کنید

نکات اضافی

اگر بی حسی در پا به خاطر ماندن در یک حالت برای مدت زمان طولانی است، حرکت   آرام به بهبود گردش خون کمک میکند.

برای
مدت طولانی در یک وضعیت قرار نگیرید، به خصوص
 در هنگام تماشای تلویزیون و یا کار با کامپیوتر 

از کافئین و
 نوشیدنی
های الکلی
 استفاده
نکنید
 آنها می
توانند
 گردش
خون
 را کاهش
دهد.

خوردن
 میوه
های تازه
  و سبزیجات برگ سبز،  اجتناب ازغذاهای تصفیه شده

نوشیدن
 مقدار
کافی
 آب در طول روز برای جلوگیری از کم آبی بدن، که  همین کم آبی می تواند گردش خون را ضعیف کند

اجتناب
از
 سیگار و سایر محصولات توتون و تنباکو  که می تواند سیستم عصبی را دچار مشکل کند

برای جلوگیری از
 بی حسی در پای خود،  از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و یا کفشی که بی حسی را بدتر میکند اجتناب کتید

منبع : مجله پزشکی دکتر سلام